Większość spraw urzędowych możemy już w tej chwili załatwić online bez wychodzenia z domu, a takich możliwości z czasem będzie jeszcze więcej. Aby móc korzystać w pełni z udogodnień, jakie niesie ze sobą powszechna informatyzacja, musimy jednak posiadać podpis zaufany.
Jest to nasz unikalny podpis elektroniczny, który pozwoli załatwić online niemal wszystkie ważne sprawy w podmiotach publicznych. Aby go uzyskać, trzeba założyć tak zwany profil zaufany.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany jest bezpłatny i stanowi zestaw danych, który pozwala na pełne potwierdzenie naszej tożsamości w Internecie. Znajdują się tam takie dane jak nasze imiona, nazwisko, data urodzenia oraz PESEL. Dane te są w pełni bezpieczne, a dostęp do nich chroniony, tak, aby nikt poza właścicielem nie był w stanie z niego skorzystać.
Profil zaufany może założyć każda osoba posiadająca PESEL. Można to zrobić na trzy sposoby, pierwszym jest bankowość elektroniczna, drugim kwalifikowany podpis elektroniczny, trzecim nieco mniej wygodnym załatwienie formalności w punkcie potwierdzającym.
Kredyt online jest dostępny dla każdego klienta w dowolnym mieście i o każdej porze. Zawarcie korzystnej umowy jest możliwe, jeśli pożyczkobiorca jest gotów podjąć wysiłek. Uwaga i doświadczenie w pracy z organizacjami kredytowymi pozwala zredukować koszty do minimum przy ubieganiu się o pożyczkę przez Internet. Pożyczki online ranking oferty 2019 ułatwia kandydatowi, umożliwiając dokładne przeanalizowanie ofert kredytowych.
Zarówno samo założenie, jak i korzystanie z profilu zaufanego przez konto bankowe jest bardzo proste. Nie trzeba nawet wychodzić z domu, by dopełnić formalności. Bank posiada bowiem Twoje wszystkie dane i są one wiarygodne, ponieważ zostały potwierdzone w procesie zakładania rachunku. Wystarczy, że zalogujesz się do swojej bankowości elektronicznej i z menu wybierzesz formularz służący do zakładania profilu zaufanego. Wystarczy go dokładnie przeczytać i uzupełnić postępując zgodnie z instrukcją. Za każdym razem, gdy będziesz chciał skorzystać z podpisu zaufanego, zrób to po prostu, logując się na swoim koncie bankowym.
Jeśli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, sprawa jest równie prosta. Podpisz po prostu online wniosek o założenie profilu i załatwione. Zrobisz to na stronie profilu zaufanego, wypełniając odpowiedni formularz. Szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu.
W przypadku trzeciej możliwości wniosek o założenie profilu zaufanego wysyłasz przez Internet, a następnie musisz potwierdzić swoje dane osobiście w jednym z punktów potwierdzających, przedstawiając dokument tożsamości i składając odręczny podpis na swoim wniosku, który wydrukuje pracownik punktu. Takie punkty to urzędy i banki.
Dlaczego warto mieć profil zaufany?
Profil taki umożliwi Ci korzystanie z setek różnych usług urzędowych wygodnie i szybko, bo bez wychodzenia z domu. Możesz swobodnie operować na przykład na takich platformach jak:
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG),
- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP),
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS),
- serwis OBYWATEL.GOV.PL
Profil zaufany może więc bardzo ułatwić Ci życie i maksymalnie uprościć takie sprawy jak: założenie firmy; sprawdzenie firm prowadzących działalność w Polsce; złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego; uzyskanie odpisów aktów stanu cywilnego; zgłoszenie urodzenia dziecka; odwołanie się od różnych decyzji administracyjnych; umówienie się na wizytę w ZUS; sprawdzenie, czy pracodawca zgłosił Cię do ubezpieczenia społecznego; sprawdzenie swoich zwolnień lekarskich oraz stanu konta w ZUS. Niewątpliwie przydatne są również takie usługi jak możliwość sprawdzenia stanu swoich punktów karnych oraz danych w rejestrze PESEL i Rejestrze Dowodów Osobistych.
Zdecydowanie warto więc poświęcić chwilę na założenie sobie profilu zaufanego. Zajmie to kilka minut, jest całkowicie bezpłatne, podczas jego zakładania będziesz potrzebować jedynie dokumentu tożsamości (może to być dowód osobisty, paszport lub karta pobytu). Profil zaufany jest gotowy do użycia natychmiast po jego zarejestrowaniu i zachowuje ważność przez kolejne 3 lata, po tym okresie trzeba go przedłużyć.