Co decyduje o sukcesie rynkowym przedsiębiorstwa? Umiejętność sprawnego zarządzania wiedzą. Tylko efektywne wykorzystanie zasobów posiadanej wiedzy, jest w stanie doprowadzić do realizacji zamierzonych celów biznesowych. Jak to zrobić? Warto poznać zarówno cały system, jak i strategie zarządzania wiedzą. Można to zrobić, biorąc udział w specjalnym szkoleniu.
Czym jest zarządzanie wiedzą?
Definicja zarządzania wiedzą została stworzona przez naukowców z Wielkiej Brytanii. W wyniku przeprowadzonych przez nich badań, udało im się dotrzeć do definicji, która mówi, że zarządzanie wiedzą to zbiór wszelkiego rodzaju procesów, które pozwalają tworzyć, upowszechniać i wykorzystywać wiedzę do tego, by zrealizować cele organizacji. Jak różne organizacje definiują zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie? Poniżej kilka przykładów. To:
- umiejętność przetwarzania informacji i zasobów intelektualnych w trwałe wartości dla klientów i pracowników organizacji,
- system zaprojektowany w taki sposób, by wspomóc firmę w zdobywaniu i analizowaniu wiedzy po to, by następnie podejmować lepsze i mądrzejsze decyzje, co doprowadzi do zdobycia przewagi konkurencyjnej,
- proces zdobywania i wykorzystywania wiedzy, którego celem jest poprawa konkurencyjnej pozycji firmy,
- systematyczne próby przełożenia posiadanej wiedzy na efekty rynkowe.
Wiedza i informacje, w przeciwieństwie do zasobów materialnych, rosną, gdy są przechowywane. Zaprezentowanie drugiej osobie pomysłów czy umiejętności nie umniejsza wiedzy, a wręcz przeciwnie – rozwija ją i wzmacnia. To wszystko powoduje, że gospodarka, która jest oparta na wiedzy, zyskuje nieograniczone możliwości osiągania sukcesów.
Zarządzanie wiedzą w organizacji – jak się tego nauczyć?
Efektywne zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie prowadzi do osiągnięcia sukcesu rynkowego. Jednak nie każdy wie, jakie są strategie zarządzania wiedzą. Usystematyzowanego zarządzania wiedzą można się nauczyć na szkoleniu: https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/zarzadzanie-wiedza,64/. Na tym dwudniowym, intensywnym treningu, dzięki prezentacji ponad 40 case studies, uczestnicy mogą przeanalizować konkretne sytuacje i rozwiązać problemy związane z zarządzaniem wiedzą. Uczestnicy pracują samodzielnie, ale też w grupach. Wszelkie niejasne zagadnienia wyjaśnia im trener z 15-letnim doświadczeniem w tym temacie (posiada doktorat z zarządzania wiedzą). Podczas kompleksowego szkolenia, uczestnicy mają okazję poznać całe spektrum technik zarządzania wiedzą w organizacji. Dowiadują się, jakie są sposoby rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem wiedzą. Nabywają również umiejętności, które pozwolą im sprawnie zarządzać wiedzą w organizacji, np. poprzez stworzenie odpowiedniej strategii.
System zarządzania wiedzą – kto powinien go znać?
Szkolenie z zarządzania wiedzą w organizacji szczególnie przyda się:
- członkom zarządu,
Najczęściej to osoby, które nadzorują proces zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie lub dopiero planują go wdrożyć.
- menedżerom wiedzy,
To właśnie oni odpowiadają za wprowadzanie programów zarządzania wiedzą w organizacjach.
- specjalistom zarządzania wiedzą,
To pracownicy, którzy odpowiadają za poszczególne działania z zakresu zarządzania wiedzą.
- kadrze kierowniczej,
Kierownicy, poza zadaniami wykonywanymi na co dzień, powinni zarządzać wiedzą w swoim dziale lub zespole.
- menedżerom, ale też pracownikom takich działów, jak: HR, IT, OD, PMO, R&D, Strategia,
W tej grupie znalazły się wszystkie osoby, które uczestniczą w projektach zarządzania wiedzą.
- menedżerom działów sprzedaży i obsługi klienta,
To osoby odpowiedzialne za efektywne wykorzystanie zasobów, w tym również zarządzanie wiedzą.
Szkolenie z zarządzania wiedzą – czego można się na nim nauczyć?
Trening z systemu zarządzania wiedzą to doskonała okazja do tego, by poznać nie tylko wszelkie teoretyczne pojęcia związane z zarządzaniem wiedzą w przedsiębiorstwie, ale też dowiedzieć się, jak wprowadzić je w życie. Program szkolenia jest podzielony na kilka sekcji:
- Zarządzanie wiedzą
- Techniki pozyskiwania wiedzy
- Techniki tworzenia wiedzy
- Techniki lokalizowania wiedzy
- Techniki transferu wiedzy
- Techniki wykorzystania wiedzy
- Techniki retencji wiedzy
- Wdrażanie zarządzania wiedzą
Jak widać, szkolenie kompleksowo podchodzi do tematyki zarządzania wiedzą, dając uczestnikom bogate zaplecze teoretyczne, które pozwoli im planować i wdrażać zarządzanie wiedzą we własnych organizacjach.
Artykuł sponsorowany.